Հայաստանի ատենախոսությունների բաց մատչելիության պահոց = Open Access Repository of the Armenian Electronic Theses and Dissertations (Armenian ETD-OA) = Репозиторий диссертаций Армении открытого доступа

Հորացիոյի կերպարը՝ որպես հին հունական պարերգի (խորոսի) մետամորֆոզ

Երնջակյան, Արա Հարությունի (2012) Հորացիոյի կերպարը՝ որպես հին հունական պարերգի (խորոսի) մետամորֆոզ. PhD thesis, ՀՀ ԳԱԱ Արվեստի ինստիտուտ.

[img]
Preview
PDF (Abstract)
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (412Kb) | Preview

    Abstract

    Սույն աշխատությունն առաջարկում է Հորացիոյի կերպարի նոր մեկնություն՝ նախորդներից տարμեր, որում Դանեմարքայի արքայազնի ուղեկցի դերում` որպես հին հունական պարերգի ղեկավար, հանդես է գալիս մ. թ. ա. I դարի հռոմեացի պոետ Քվինտուս Հորացիուս Փլակկուսը։ Աշխատության նպատակն է ցույց տալ Հորացիոյի հատուկ դերը Շեքսպիրի «Համլետ» պիեսում և նրան վերապահված μացառիկ կարևորության խնդիրների տեսակետից քննել պոետ Հորացիուսին որպես Հորացիոյի նախատիպ ընտրելու հնարավորությունը։ Ներկայացվող հետազոտությունը թույլ է տալիս μավարար վստահությամμ խոսել հին հունական խորոսի, տվյալ դեպքում նրա կորիֆայոսի, մետամորֆոզների մասին, ինչը ակնհայտորեն ցուցադրել է Շեքսպիրը «Համլետ»-ում: Ներկայացված աշխատության արդիականությունը պայմանավորված է Հորացիոյի կերպարի նոր մեկնաμանությամμ և, μնականաμար, ողμերգության որոշ շեշտադրումների փոփոխությամμ։ Աշխատության գիտական նորությունն այն է, որ Հորացիոյի նախատիպ է դիտվում հռոմեացի պոետ Հորացիուսը, ով պիեսում կատարում է հին հունական խորոսի ղեկավարի պարտականությունները։ Որոշել Շեքսպիրի «Համլետ» պիեսում Հորացիոյի ի հայտ գալու նպատակը։ Գտնել ողμերգության տեմպառիթմի փոփոխության պատճառները։ Բացահայտել Հորացիոյի խնդիրը Շեքսպիրի «Համլետ» ողμերգության մեջ։ Մատնանշել Հորացիոյի հատուկ առաքելության նշանները։ Դիտարկել արտաքին գործոնների ազդեցությունը Շեքսպիրի ստեղծագործության վրա։ Դիտարկել Հորացիոյի նախատիպի առկայության հավանականությունը։ Գտնել Հորացիոյի հավանական նախատիպի հատկանիշները Շեքսպիրի դարաշրջանի և հակումների համատեքստում։ Ցույց տալ Հորացիոյի և Գովերի փոխկապակցվածությունը։ Ցույց տալ ներկայացման մեջ Հորացիոյի ներկայացման առկայությունը։ Քննել Շեքսպիրի միկրո- և մակրոտիեզերքի հատկանիշները։ Նշել Շեքսպիրի պիեսում Հորացիոյի և Դանտեի «Աստվածային կատակերգությունում» Վերգիլիուսի խնդիրների ընդհանրությունը։ Ցույց տալ պատճառները, որոնք ստիպել են Շեքսպիրին քողարկելու իր ընտրությունը։ Ընդգծել շեքսպիրյան Հորացիոյի և հռոմեացի պոետ Հորացիուսի կենսագրությունների և μնութագրերի համընկնումները։ Տալ նոր μացատրություն ողμերգության ինչ-ինչ հայտնի «անորոշություններին»։ Ни одна другая пьеса не сыграла в истории мировой культуры столь важной роли, как "Гамлет". Об этой трагедии написаны более 20000 исследований и комментариев на разных языках. подавляющее большинство этих теоретических и практических разработок посвящены главному герою трагедии, раскрытию его внутреннего мира, трактовке его поступков и м. п. There is no other piece played in the history of world culture that takes on a role as important as the role of the play "Hamlet." This tragedy is the subject of more than 20,000 written studies and commentaries in different languages. The vast majority of these theoretical and practical developments are devoted to the hero of the tragedy, the revelation of his inner world, the interpretation of his actions, etc. However, in order to fully comprehend the true meaning of the play and its depth, we should not isolate the main character from the other actors in the tragedy. "Hamlet" is not a monodrama, and the main character is not just shown with the other characters as his background. Moreover, even by themselves each of these characters are rather complex and tragic. And of course, Horatio is no exception among them - " Hamlet's friend and schoolmate." This work proposes a new interpretation of the image of Horatio, other than those already known, where the companion of the Danish prince is the I century B.C. Roman poet Quintus Horatius Flaccus, but as the leading figure in an ancient Greek chorus. While examining this so-called secondary character (of course if he can be called secondary) we may be even closer to the disclosure of Hamlet's image, and give a larger scale view of the dramaturgic system as a whole. Given the continuing interest in the English poet and playwright, and particularly in his tragedy "Hamlet", the need for such studies is obvious. Relevance of the topic presented in this work is due to the new interpretation of the image of Horatio in the play "Hamlet, therefore the changes of some priorities in the tragedy. The scientific novelty in this research is the attempt to prove the possibility of choosing the Roman poet Horatius as a prototype for Horatio, which naturally leads to a revision of a number of established views on the tragedy, both from the point of view of literature, and by the practitioners of the theater - directors and actors. The work consists of the Preface, two chapters and a Conclusion. The Preface substantiates the theme and the task that we have tried to solve in the course of our studies, the degree of relevance and study spent on this subject. In the First chapter - "The image of Horatio in Shakespeare Studies" we draw an analysis of the known studies on Horatio. Their number is relatively small in comparison with the total number of studies on "Hamlet". It is best to divide them into two, to a certain extent, mutually exclusive directions. Conditionally, they can be named the "Traditional Direction", where Horatio appears as Hamlet's relatively passive satellite, and the "Non-traditional Direction", where Horatio is assigned to the most active role in the tragedy.

    Item Type: Thesis (PhD)
    Additional Information: Трактовка образа Горацио как метаморфоза древнегреческого хора. The interpretation of Horatio's character as a metamorphosis of the ancient greek choir.
    Uncontrolled Keywords: Ернджакян Ара Арутюнович, Yernjakyan Ara
    Subjects: Art Science
    Divisions: UNSPECIFIED
    Depositing User: NLA Circ. Dpt.
    Date Deposited: 09 Jun 2016 13:42
    Last Modified: 10 Oct 2016 10:33
    URI: http://etd.asj-oa.am/id/eprint/2491

    Actions (login required)

    View Item