Հայաստանի ատենախոսությունների բաց մատչելիության պահոց = Open Access Repository of the Armenian Electronic Theses and Dissertations (Armenian ETD-OA) = Репозиторий диссертаций Армении открытого доступа

Հայաստանի Հանրապետության և Արցախի Հանրապետության բարձրագույն կրթության համակարգերի փոխակերպման հիմնախնդիրները

Ասրյան, Լիլիյա Վյաչեսլավի (2016) Հայաստանի Հանրապետության և Արցախի Հանրապետության բարձրագույն կրթության համակարգերի փոխակերպման հիմնախնդիրները. PhD thesis, ԵՊՀ.

[img] PDF (Thesis)
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (27Mb)
    [img] PDF (Abstract)
    Available under License Creative Commons Attribution.

    Download (3706Kb)

      Abstract

      21-րդ դարում մարդկության առջև ծառացած սոցիալ-տնտեսական բազմաթիվ խնդիրների լուծման կարևորագույն միջոցներից են ժամանակակից կրթությունը և մտավոր կապիտալի զարգացումը: Ներկայումս երկրների միջև մրցակցությունը ծավալվում է նաև գիտության և առաջատար տեխնոլոգիաների, ուստի և բարձրագույն կրթության ոլորտներում: 20-րդ դարի 80-ական թթ. վերջերից ԽՍՀՄ փլուզման գործընթացի մեկնարկի և Հայաստանի ու Արցախի անկախացման գործընթացներին զուգընթաց օրախնդիր դարձավ նաև բարձրագույն կրթության համակարգի բարեփոխումը: Այսպիսով, թեմայի արդիականությունը պայմանավորված է՝ քննարկվող ժամանակաշրջանում Հայաստանի և Արցախի բարձրագույն կրթության համակարգերի արդյունավետ զարգացման առանձնահատկություններով, Հայաստանի և Արցախի բարձրագույն կրթության համակարգերի փոխակերպման գործընթացներն ու հիմնախնդիրները բարեփոխումների համատեքստում գիտականորեն հիմնավորելու և հետազոտության արդյունքները գիտական շրջանառության մեջ ներդնելու միտումով, Հայաստանի և Արցախի բարձրագույն կրթության համակարգերի համանման քաղաքականության և կառուցակարգերի վերաբերյալ ամբողջական պատմության ստեղծման անհրաժեշտությամբ, բարձրագույն մասնագիտական կրթության և բարձրագույն դպրոցի մանկավարժության հետագա զարգացման գործում սույն հետազոտության տեսական և գործնական նշանակությամբ: Հետազոտության նպատակը: Հայաստանի և Արցախի բարձրագույն կրթության համակարգերի կայացման ու զարգացման օբյեկտիվ օրինաչափությունների և փոխակերպման ուղղությունների ուսումնասիրումն ու այդ համակարգերի բացահայտումը: Հետազոտության խնդիրները: Սույն նպատակից բխում են հետևյալ խնդիրները՝ ուսումնասիրել և համեմատել Հայաստանի և Արցախի բարձրագույն կրթության համակարգերի ձևավորման նախադրյալներն ու պատմական զարգացման առանձնահատկությունները, համեմատական վերլուծություն իրականացնել և բացահայտել երկու հանրապետությունների բարձրագույն կրթության համակարգերի ընդհանրությունները, տարբերությունները և փոխազդեցության հիմքերն ու օրինաչափությունները, հիմնավորել Արցախի կրթության համակարգի ներդաշնակեցումը Հայաստանի բարձրագույն կրթության համակարգի զարգացման և բարեփոխումների իրականացման գործընթացներին, հիմնավորել Բոլոնիայի գործընթացի շրջանակներում Հայաստանի և Արցախի բարձրագույն կրթության համակարգերի և համանման կառավարման այլ համակարգերի փոխակերպման հիմնախնդիրները բարեփոխումների համատեքստում: После провозглашения независимости Республики Армения (21 сентября 1991 года), Республика Арцах также получила политическую независимость (2 сентября 1992 года). Обе республики приступили к формированию систем, структур и механизмов в области экономики, образования, науки и культуры. Армения и Арцах были направлены на решение социально-экономических, политических, культурных и образовательных проблем. Соответственно, развитие и реализация образовательой политики и применение системных процессов стали ключевыми проблемами для создания армянского образовательного пространства. Целью исследования является идентификация систем высшего образования, изучение объективных закономерностей их развития, а также направления системной трансформации в Республике Армения и в Республике Арцах. Основные задачи исследования заключаются в следующем: изучить и сравнить предпосылки формирования систем высшего образования Республики Армения и Республики Арцах, а также особенности их исторического развития; сравнить и определить сходства, различия, а также основания и закономерности взаимодействия систем высшего образования двух республик; обосновать гармонизацию системы высшего образования Арцаха с процессами развития и реформирования системы высшего образования РА. В диссертации были по-новому разъяснены вопросы, связанные с трансформацией систем высшего образования в Армении и Арцахе, которые направлены на формирование одного единого образовательного пространства. Кроме того, были проиллюстрированы проблемы и предлагаемые решения для реформирования трансформации систем высшего образования двух республик. Направления для формирования и развития систем высшего образования Армении и Арцаха, в частности, политики высшего образования, механизмы, организационные принципы и методы, основаны на ряде общих особенностей и закономерностей. Текущее состояние системы высшего образования Арцаха, процесс трансформации и перспективы развития обусловлены тенденциями развития системы высшего образования Армении. Соответственно, одним из ключевых факторов, способствующих сбалансированному развитию системы высшего образования является формирование одного единого образовательного пространства, которое обосновывает необходимость для создания совместных образовательных программ; Для формирования одного единого образовательного пространства Армении и Арцаха, а также для разработки соответствующих совместных образовательных программ, необходима такая модель, которая включит в себя объединенные подходы и механизмы, обеспечивающие мобильность студентов. Теоретическая значимость исследования. Заключения исследования, представленные в диссертации, имеют научную ценность и направлены на применение новых подходов управления высшего образования в Армении и Арцахе. Диссертация может служить существенным дополнением в истории армянской педагогики и быть основой для дальнейших дополнительных научных исследований. Разработки диссертации могут быть широко использованы в педагогике и смежных науках, в частности, на курсах, касающихся организовывания и управления образования и политики высшего образования. Структура и объем диссертации. Диссертация состоит из введения, трех глав (девяти подглав), выводов и библиографии. Работа изложена на 157 страницах компьютерного текста. After the independence of the Republic of Armenia (21 September 1991), the Republic of Artsakh also gained political independence (2 September 1992), and both republics embarked upon formation of systems, structures and mechanisms in the fields of economy, education, science and culture. Armenia and Artsakh aimed to solve socio-economic, political, cultural and educational problems unitedly. Respectively, the development and implementation of education policy and application of systemic processes became crucial issues for the creation of Armenian education area. The study and identification of higher education systems, the objective patterns of their development as well as directions of systemic transformation in the Republic of Armenia and in the Republic of Artsakh. The main objectives derived from the aim of the research are as follows: to study and make a comparative analysis of grounds forming higher education systems of the Republic of Armenia and the Republic of Artsakh as well as peculiarities of their historical development; to identify the generalities, differences as well as peculiarities of interaction of higher education systems of Armenia and Artsakh; to substantiate the harmonization of higher education system of Artaskh with the development and reformation processes of RA higher education system. A new approach has been made to the substantiation of the transformation of higher education systems in Armenia and Artsakh aimed at the formation of one united education area. Besides, the issues and proposed solutions to the reformation of transformation of higher education systems in the Republic of Armenia and in the Republic of Artsakh have been newly illustrated. The main provisions set for the dissertation defence. 1. The main directions of the formation and development of higher education systems of Armenia and Artaskh, in particular higher education policies, mechanisms, organizational principles and methods are based on a number of peculiarities and similar patterns; 2. The current higher education system of Artsakh, the transformation process, and perspectives of development are conditioned by the tendencies of development of RA higher education system. Accordingly, one of the key factors fostering balanced development of higher education system of Artsakh is the formation of one united education area which settles the necessity to create joint education programs and award qualifications respectively; 3. To form one united education area for Armenia and Artsakh as well as to develop joint education programs, it is necessary to elaborate a model which will include united approaches and mechanisms ensuring student mobility. The research conclusions presented in the dissertation are of scientific value and are aimed at the application of new approaches to the management of higher education in Armenia and Artsakh. The elaborations and materials developed in the dissertation can be widely used within the scope of pedagogics and related spheres of science, particularly in the courses relating organization and management of education and higher education policy. The structure and volume of the dissertation. The dissertation consists of introduction, three chapters (nine subchapters), conclusion and bibliography. The computer page number of the dissertation is 157.

      Item Type: Thesis (PhD)
      Additional Information: Проблемы трансформации системы высшего образования Республики Армения и Республики Арцаха. Transformation issues of higher education systems of the Republic of armenia and the Republic of Artsakh.
      Uncontrolled Keywords: Асрян Лилия Вячеславовна, Asryan Liliya Vyacheslav
      Subjects: Pedagogy
      Divisions: UNSPECIFIED
      Depositing User: NLA Circ. Dpt.
      Date Deposited: 12 Oct 2016 10:52
      Last Modified: 12 Oct 2016 10:52
      URI: http://etd.asj-oa.am/id/eprint/3597

      Actions (login required)

      View Item