Հայաստանի ատենախոսությունների բաց մատչելիության պահոց = Open Access Repository of the Armenian Electronic Theses and Dissertations (Armenian ETD-OA) = Репозиторий диссертаций Армении открытого доступа

Աշխարհագրության ուսուցման արդյունավետության բարձրացումը հանրակրթական դպրոցում` տեղեկատվական և հաղորդակցական տեխնոլոգիաների կիրառմամբ

Աջամօղլյան, Արմեն Աշոտի (2016) Աշխարհագրության ուսուցման արդյունավետության բարձրացումը հանրակրթական դպրոցում` տեղեկատվական և հաղորդակցական տեխնոլոգիաների կիրառմամբ. PhD thesis, Խ. Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան.

[img] PDF (Thesis)
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (31Mb)
    [img] PDF (Abstract)
    Available under License Creative Commons Attribution.

    Download (4Mb)

      Abstract

      Կրթության հիմնախնդիրների լուծման ժամանակակից առաջնահերթ ուղղությունը պետք է փնտրել ներկայումս առկա, գործնականում մատչելի տեղեկատվական և հաղորդակցական տեխնոլոգիաների և տեխնիկական միջոցների կիրառման մեթոդաբանության մեջ: Այս մոտեցումները հիմնական դպրոցի աշխարհագրության դասավանդման գործընթացում պետք է ուղղվեն ուսուցման որակի բարձրացմանը և նպաստեն ապագայում սովորողների մասնագիտական ճիշտ կողմնորոշմանը: Այսօր հիմնական դպրոցի կրթական գործընթացի տեղեկատվայնացումը գերակա նշանակություն ունի կրթության արդի որակի, 21-րդ դարի աշակերտի տեղեկատվական մշակույթի և նրա գիտական աշխարհայացքի ձևավորման ու աշխարհաճանաչողության համար: Այստեղից էլ ուրվագծվում են ՏՀՏ-ների կիրառման նպատակները: Մեր հետազոտության արդիականությունը թելադրված է ուսուցման ժամանակակից մեթոդների արմատավորման ճանապարհին, տեղեկատվական տեխնոլոգիաների ներդրմամբ պայմանավորված, ուսուցման բոլոր բաղադրիչների վերանայման անհրաժեշտությամբ: Ուսումնասիրելով և գնահատելով աշխարհագրության դասավանդման գործընթացում արդի զարգացումները` փաստենք, որ հանրակրթության ոլորտում առկա են մի շարք հակասություններ` սովորողների կողմից աշխարհագրական գիտելիքներ ձեռք բերելու ձգտման և գոյություն ունեցող ավանդական մեթոդների դիդակտիկական հնարավորությունների միջև, աշխարհագրության ուսուցչի կողմից նորովի, փոխներգործուն և թվայնացված մատուցման անհրաժեշտության և մանկավարժական զինանոցում առկա ավանդական մեթոդական համակարգի հնարավորությունների միջև: Այսպիսով, հիմնական դպրոցի միջին օղակում աշխարհագրություն առարկայի դասավանդման արդյունավետության բարձրացման ՏՀՏ-ի կիրառման մեթոդական մոդելի մշակումը, որը ներառում է նոր մոտեցումներ, միջոցներ և հնարավորություններ, համարում ենք արդի ու հրատապ: Այս հակասությունների առկայությունը պայմանավորեցին մեր հետազոտութան հիմնախնդրի ընտրությունը, ինչպես նաև նրա հետագա ուսումնասիրությանը նպաստող գիտատեսական և մեթոդաբանական նախադրյալների վերլուծության անհրաժեշտությունը: Современные приоритетные направления решения проблем образования следует искать в методологии имеющихся доступных на практике информационных и коммуникационных технологий и применении технических средств. Эти подходы в средней школе должны быть направлены на улучшение качества образования и содействовать правильной профессиональной ориентации учащихся в будущем. Сегодня информатизация образовательного процесса средней школы имеет важное значение для повышения качества современного образования, формирования информационной культуры, научного мировоззрения и мировосприятия ученика 21 века. Отсюда и вытекают формируются цели использования ИКТ. Актуальность нашего исследования продиктована необходимостью пересмотра всех компонентов обучения, обусловленных внедрением информационных технологий и современных методов обучения. Изучая и оценивая современные развития в процессе преподавания географии, отметим, что в общеобразовательной сфере выявляется ряд противоречий между стремлением учащихся получить географические знания и дидактическими возможностями существующих традиционных методов, между необходимостью интерактивного преподавания с использованием ИКТ со стороны учителя географии и возможностями традиционной методической системы, существующей в педагогическом арсенале. Таким образом, в среднем звене средней школы разработка методической модели применения ИКТ для повышения эффективности преподавания предмета географии, которая включает в себя новые подходы, средства и возможности, актуальна. Эти противоречия обусловили выбор основной темы нашего исследования, а также необходимость анализа научных и методологических предпосылок. Цель исследования разработать, теоретически обосновать и посредством опытного обучения выявить пути повышения эффективности обучения предмета географии с использованием ИКТ в средней школе. Задачи исследования Выявить и обосновать роль методической системы применения ИКТ в процессе обучения географии. Выявить степень теоретической изученности проблемы применения ИКТ и уровень их практического применения в средней школе в процессе преподавания географии. Методом опытной апробации обосновать, доказать и показать динамику повышения эффективности преподавания предмета географии в средней школе в результате внедрения методической модели применения ИКТ. Разработать технологические гарантии и инструкции по усовершенствованию методов обучения географии с использованием ИКТ. Разработана и внедрена в процесс обучения экспериментируемых школ современная методическая система преподавания географии, которая включает информационные-коммуникационные технологии и интерактивные методы активизации деятельности учащихся. Преподавание предмета географии в общеобразовательной средней школе с использованием ИКТ рассматривается как технологическая система коммуникационных и цифровых методов, средств и форм эффективной организации учебного процесса, Определены педагогические условия, способствующие эффективному использованию ИКТ в процессе преподавания предмета географии. Modern educational key issues can be solved by working out a methodology for the implementation of Information and Communication Technologies and other technical means in the teaching/learning process. These approaches held at public school Geography teaching process should mainly be directed to improve education quality and to encourage students with making right decisions in their future professional orientation. Currently the provision of information for the educational process at public schools has major importance in the quality of modern education, as well as in the formation of information culture, scientific outlook and world recognition of the 21st century student. Hence the objectives for the implementation of ICT are outlined. The relevance of our research is dictated by the need of ICT introduction in the teaching process with the help of which all the components of modern teaching methodology should be reviewed. Studying and assessing current developments in public school geography teaching we should outline the following contradictions: between the pursuit of learners’geographical knowledge and existing didactic capabilities traditional methods, between the need of the provision of digital and interactive methods used by Geography teacher, and capabilities of traditional methods of the current pedagogical arsenal. Thus, raising methodology of middle school Geography teaching efficiency through the implementation of ICT, which includes new approaches, resources and opportunities, are considered to be current and urgent. These contradictions, as well as the need for further study and analysis of promoting scientific and methodological backgrounds became a reason of the selection of our study problem. Aim of the research is to develop, theoretically substantiate and discover the ways of raising efficiency for teaching Geography through the implementation of ICT in practice. To discover and substantiate the role of the implementation of methodical system of ICT in teaching Geography from the pedagogical and methodical point of view. To explore the degree and practically implemented level of theoretical issue in the usage of ICT during the educational process of teaching Geography at public schools. To substantiate, prove and demonstrate via the experimental methods the dynamics of increasing the efficiency of educating the subject of Geography at middle public schools ( in accordance with curriculum intended for the grades from 6-9) as a result of investment of the methodical model for implementing the ICT. To develop technological proposals for improving the concept and methods of teaching Geography through the implementation of ICT. A methodological modern system, which involves information and communication technologies, learner-centened approach and interchangeable methods for motivating student, intended for teaching Geography through ICT at middle public schools has been developed and implemented in experimental schools. The implementation of ICT for teaching Geography at middle public schools has been considered as a technological system to organize the informational, digital and communication methods, means for arranging effective learning activity. Theoretical value of the research is caused by the new approaches on several methodological tasks for teaching Geography, new virtual solutions for education and capabilities, modeling class activities based on interchangeable technologies, developing effective ways or the implementation of ICT in educational process. Theoretical concept of the research, which involves the principles of teaching Geography at middle public schools based on systematic, learner-centered approaches, some methodological models for the provision of information, regulated approaches for the implementation of ICT, methods for the implementation of new modern online literature for selecting information, it can be the basis for the training of Geography teachers at middle public schools and the for the improvement of methodological arrangement.

      Item Type: Thesis (PhD)
      Additional Information: Повышение эффективности обучения географии в средней школе с использованием информационных и коммуникационных технологий. Increasing efficiency in teaching geography through the implementation of information and communication technologies at public schools.
      Uncontrolled Keywords: Аджамоглян Армен Ашотович, Ajamoghlyan Armen Ashot
      Subjects: Pedagogy
      Divisions: UNSPECIFIED
      Depositing User: NLA Circ. Dpt.
      Date Deposited: 14 Nov 2016 15:34
      Last Modified: 14 Nov 2016 17:02
      URI: http://etd.asj-oa.am/id/eprint/3770

      Actions (login required)

      View Item