Հայաստանի ատենախոսությունների բաց մատչելիության պահոց = Open Access Repository of the Armenian Electronic Theses and Dissertations (Armenian ETD-OA) = Репозиторий диссертаций Армении открытого доступа

Ուսանողների պրոֆեսիոնալ պատրաստության կատարելագործման ուղիները մանկավարժական պրակտիկայի ընթացքում

Պապիկյան, Արսեն Ռաֆիկի (2017) Ուսանողների պրոֆեսիոնալ պատրաստության կատարելագործման ուղիները մանկավարժական պրակտիկայի ընթացքում. PhD thesis, ԵՊՀ.

[img]
Preview
PDF (Abstract)
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (4Mb) | Preview
    [img]
    Preview
    PDF (Thesis)
    Available under License Creative Commons Attribution.

    Download (18Mb) | Preview

      Abstract

      Ներկայումս հանրության ուշադրության կենտրոնում է բարձրագույն կրթության արմատական բարեփոխումների իրականացումը, որը նոր, ավելի բարձր խնդիրներ է առաջադրում ուսումնական գործընթացի կատարելագործման ուղղությամբ: Նշված գործընթացն պատասխանատու խնդիրներ է առաջադրում բուհական համակարգին, այդ թվում' ֆիզիկական կուլտուրայի ոլորտում պատրաստել բարձրորակ մասնագետներ, որը ներկա հասարակության սոցիալական պահանջն է: Ֆիզիկական կուլտուրայի ուսուցիչների, տարբեր մարզաձևերի մարզիչների, ադապտիվ ֆիզիկական կուլտուրայի մասնագետների պատրաստման համակարգում պրակտիկայի կարևոր դերն ակնհայտ է: Դա այն օղակն է, որտեղ ձևավորվում, կատարելագործվում և ստուգվում են ուսանողների առարկայական, մեթոդական, մանկավարժական գիտելիքների, կարողությունների, հմտությունների կիրառումն ուսուցման և դաստիարակության իրական պայմաններում: Տարբեր տարիներին կատարված գիտական հետազոտությունները վկայում են, որ ուսանողների 23-31%-ը թույլ են պատրաստված մանկավարժական պրակտիկային (Р.Ф Хентов, 1977, И.Н.Решетень, Г.В.Редхер, 1986, Չատինյան Ա.Ա. և այլք, 2012): Մտահոգիչ է այն փաստը, որ ուսանողները թերանում են' զուգակցել վարժությունների բացատրումը և ցուցադրումը, կատարել աշակերտների գործունեության կազմակերպման համարժեք մեթոդների ընտրություն, դրսևորել անհատական մոտեցում, բացահայտել և ուղղել սխալները, վարել փաստաթղթերը: Մինչդեռ դրանց տիրապետումը մեծապես կնպաստի' մանկավարժական գործունեության ընթացքում ավելի արդյունավետ լուծելու դպրոցականների ֆիզիկական դաստիարակության առողջարարական, կրթական և դաստիարակչական խնդիրները: Модернизация и реформирование системы образования в республике затронули также и сферу физической культуры и спора. Введение новых стандартов и требований в образовании заставляет по новому взглянуть на систему подготовки высококвалифицированных специалистов по физической культуре. The modernization and reform of the education system in the country also touched the sphere of physical culture and sportsas well. Introduction of new standards and requirements in education makes have a new look at the training o of highly qualified specialists in physical culture. Introduction of new standards and requirements in education makes a fresh look at the training of of highly qualified specialists in physical culture. At the same time the high level requirements of the future teacher dictates the need to find solutions to high-quality preparadness of students for educational activities, in particular, the creation of new approaches to the organization of teaching practice. The success of professional-pedagogical preparation of students to a certain extent depens on its content and organization. Unfortunately, practical professional preparedness is recognized today one of the weak sihgts in the system of higher physical-education. Most authors point out the existence of the gap between the theoretical knowledge of graduates and the ability to apply them in solving pedagogical problems, which complicates the process of their professional adaptation in the first years of working in school and prevents the successful growth of their pedagogical skills. Improve the way of formation physical culture institute students professional knowledge and skills in the process of pedagogical practice. The research scientific novelty is provided by the development and justification ways to improve the passing of pedagogical practice of 3rd course students. Identified the level of preparedness of students to passing pedagogical practice in school. According to modern requirements clarified and justified by the content of pedagogical practice. Developed the method of students professional skills formation in process of pedagogical. Developed and tested evaluation technology implemented in the process of pedagogical practice health and fitness, sports-mass and educational works. The program of pedagogical practice is implemented the educational process and proved its effectiveness.

      Item Type: Thesis (PhD)
      Additional Information: Пути совершенствования профессиональной подготовки студентов в процессе педагогической практики. Ways of improving the professional preparedness of students in the process of pedagogical practice.
      Uncontrolled Keywords: Папикян Арсен Рафикович, Papikyan Arsen
      Subjects: Pedagogy
      Divisions: UNSPECIFIED
      Depositing User: NLA Circ. Dpt.
      Date Deposited: 22 May 2017 10:40
      Last Modified: 04 Sep 2017 11:05
      URI: http://etd.asj-oa.am/id/eprint/4721

      Actions (login required)

      View Item