Հայաստանի ատենախոսությունների բաց մատչելիության պահոց = Open Access Repository of the Armenian Electronic Theses and Dissertations (Armenian ETD-OA) = Репозиторий диссертаций Армении открытого доступа

Անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառմամբ ուսանողների մեդիագրագիտության ձեվավորման հիմնախնդիրը մանկավարժական բուհում

Մուրադյան, Հակոբ Սամվելի (2018) Անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառմամբ ուսանողների մեդիագրագիտության ձեվավորման հիմնախնդիրը մանկավարժական բուհում. PhD thesis, Խ. Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան.

[img] PDF (Thesis)
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (30Mb)
    [img] PDF (Abstract)
    Available under License Creative Commons Attribution.

    Download (3614Kb)

      Abstract

      Համատարած տեղեկատ¬վա¬յնացման պայմաններում կրթությունը դարձել է հեռավար և լիարժեք չէ առանց մեդիակրթության: Ակներև է մանկավարժների մեդիագրագիտության ոչ բավարար ձևավորվածությունը: Ելնելով ապագա մանկավարժների մեդիագրագիտության ձևավորման անհրաժեշտությունից գտնում ենք որ, սույն հետազոտության արդիականությունը պայմանավորված է` «Մեդիակրթություն» կամընտրական հատուկ դասընթացի շրջանակներում մեթոդական մոդելի կառուցման անհրաժեշտությամբ, որը կնպաստի մանկավարժական բուհի ուսանողների մեդիագրագիտության արդյունավետ ձևավորմանը: «Անիմացիայի հիմունքները» հատուկ դասընթացի ՀՊՄՀ «Կուլտուրայի» և «Գեղարվեստական կրթության» ֆակուլտետների բակալավրիատի և մագիստրատուրայի ուսումնական ծրագրերում ներառելու պահանջվածությամբ: Մանկավարժական բուհի ուսանողների շրջանում անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառման կարողությունների և նրանց մեդիագրագիտության ձևավորմանը նպաստող արդյունավետ մեթոդների և մեթոդական համակարգերի անբավարար մշակվածությամբ: Հետազոտության նպատակը: Անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառմամբ ուսանողների մեդիագրագիտության ձևավորումն է: Անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառմամբ ուսանողների մեդիագրագիտության ձևավորման գործընթացն է: Հետազոտության առարկան: Անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառմամբ ուսանողների մեդիագրագիտության ձևավորման մեթոդական մոդելն է: Հետազոտության գիտական վարկածը հիմնվում է այն ենթադրության վրա, որ եթե` մշակվի և ՀՊՄՀ ուսումնական գործընթացում ներդրվի «Մեդիակրթություն» հատուկ դասընթացը, մշակվի անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառմամբ ուսանողների մեդիագրագիտության ձևավորման մեթոդական մոդելը, ստեղծվի մեդիակրթական եզրույթների և հասկացությունների բացատրական բառարան, մշակվեն մեդիակրթական պարապմունքների կազմակերպման և իրաց-ման արդյունավետ եղանակներ` առցանց ֆորումներ, մեդիաակումբային քննարկումներ, ճակատային հարցումներ, փոփոխված տրամաբանական մեդիաշղթաների կառուցարկում, նախագծում կամ տարաչափ մոդելավորում, սահմանվեն անիմացիոն տեխնոլոգիաների կիրառման գործընթացում ուսանողների մեդիագրագիտության ձևավորվածության մակարդակներն ու դրանք որոշող չափանիշներն ու ցուցանիշները, ապա կապահովվի մանկավարժական բուհի ուսանողների մեդիագրագիտության ձևավորման արդյունավետությունը: Стремительные процессы глобализации и технологизации общества, диктуют необходимость существенных изменений в системе высшего профессионального образования, в частности в плане формирования медиаграмотности студентов педагогических вузов. В условиях тотальной информатизации, образование стало дистанционным и не может быть эффективным без медиаобразования. Важно подчеркнуть, что медиаобразование рассматривается нами как современная сфера, в которой процесс формирования медиаграмотности студентов становится наиболее эффективным в связи с возможностью активного применения в нем анимационных технологий. Таким образом, актуальность нашего исследования обусловлена: Отсутствием эффективной методики и методической модели формирования медиаграмотности будущих педагогов с применением анимационных технологий. Необходимостью разработки в рамках специального учебного курса «Медиаобразование» инновационной методической модели формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий и объяснительного словаря медиаобразовательных терминов и категорий. Востребованностью включения учебного курса «Медиаобразование» в образовательную программу бакалавриата и специализированного методического модуля «Основы анимации» в учебную программу магистратуры на факультетах «Художественного образования» и «Культуры» АГПУ. Цель исследования. Формирование медиаграмотности студентов педагогического вуза с применением анимационных технологий Изучить и проанализировать специальную литературу, опыт анимационных школ, традиционные и современные анимационные технологии и разномерные компьютерные программы. Разработать и внедрить в учебный процесс АГПУ специальный учебный курс «Медиаобразование». Разработать и внедрить в учебный процесс новую методическую модель формирования медиаграмотности студентов с применения анимационных технологий и объяснительный словарь медиаобразовательных терминов и категорий. Разработать методическую систему таких форм и приемов, как интернет форумы, медиаклубные обсуждения, фронтальные опросы, построение измененных логических медиарядов, способствующих эффективной организации медиаобразовательных занятий и формированию медиаграмотности студентов. Разработать критерии и показатели, определяющие уровни сформированности медиаграмотности студентов в результате применения анимационных технологий. Экспериментально проверить и обосновать эффективность и применимость разработанной методической модели формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий и объяснительного словаря медиаобразовательных терминов и понятий на практике. Разработан специальный учебный курс «Медиаобразование». Разработана методическая модель формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий. Создан объяснительный словарь медиаобразовательных терминов и категорий. Разработана методическая система таких форм и приемов, как интернет форумы, медиаклубные обсуждения, фронтальные опросы, построение измененных логических медиарядов, способствующих эффективной организации медиаобразовательных занятий и Разработаны критерии и показатели, определяющие уровни сформированности медиаграмотности студентов в результате применения анимационных технологий. Экспериментально проверенна и обоснованна эффективность и применимость разработанной методической модели формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий и обьяснительного словаря медиаобразовательных терминов и категорий на практике. Теоретическая значимость исследования обусловлена: Разработкой и внедрением учебной программы и учебника специального курса «Медиаобразование», как теоретической основы формирования медиаграмотности студентов. Созданием объяснительного словаря медиаобразовательных терминов и категорий, где дано четкое определение терминов «анимация» и «медиаграмотность» и разьяснена сущность этих категорий. Теоретическим обоснованием разработанной нами методической модели формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий. Сформированной методической системой форм и приемов, способствующих эффективной организации медиаобразовательных занятий и формированию медиаграмотности студентов. Разработанными критериями и показателями, определяющими уровни сформированности медиаграмотности студентов в результате применения анимационных технологий. Взаимосвязью теории и практики формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий. Rapid processes of globalization and technological development of society dictate the need for significant changes in the system of higher professional education, in particular in terms of the formation of media literacy for students of pedagogical higher education institutes. In conditions of total digitalization, education has become remote and cannot be effective without media education. It is important to emphasize that media education is considered by us as a modern sphere in which the process of forming students' media literacy is becoming more effective in connection with the possibility of active application of animation technologies in it. The lack of an effective methodology and a methodical model for the formation of media literacy of future teachers with the use of animation technologies. The need to develop an innovative methodical model for the formation of media literacy of students with the use of animation technologies and an explanatory dictionary of media education terms and categories within the special training course «Media Education». The need of including the training course «Media Education» in the educational program of the baccalaureate and the specialized methodical module «Basics of Animation» in the curriculum of the master's program at the faculties of «Art Education» and «Culture» of the ASPU. Purpose of the study. Formation of media literacy of students of a pedagogical higher education institutes with application of animation technologies. To study and analyze special literature, the experience of animation schools, traditional and modern animation technologies and diverse computer software. Develop and implement the special training course «Media Education» in the educational process of the ASPU. Develop and introduce in the educational process a new methodological model for the formation of media literacy students with the use of animation technologies and an explanatory dictionary of media education terms and categories. To develop a methodical system of forms and techniques such as Internet forums, media club discussions, frontal surveys, construction of altered logical media sequences that contribute to the effective organization of media education sessions and the formation of media literacy of students. Develop criteria and indicators that determine the levels of media literacy among students as a result of the use of animation technologies. Experimentally check and prove the effectiveness and applicability of the developed methodological model for the formation of media literacy of students with the use of animation technologies and an explanatory dictionary of media education terms and concepts in practice. A special training course «Media Education» was developed. A methodological model for the formation of media literacy of students with the use of animation technologies was developed. An explanatory dictionary of media education terms and categories was created. A methodical system of forms and techniques such as Internet forums, media club discussions, frontal surveys, construction of altered logical media sequencescontributing to the effective organization of media education sessions and the formation of media literacy of students was developed. Criteria and indicators of the levels of media literacy of students developed due to the application of animation technologies were developed. The effectiveness and applicability of the developed methodological model for the formation of media literacy of students with the use of animation technologies and an explanatory dictionary of media education terms and categories were experimentally tested and proved in practice. The theoretical significance of the study is due to: Development and implementation of the curriculum and textbook of the special course «Media Education», as a theoretical basis for the formation of media literacy of students. Creation ofan explanatory dictionary of media education terms and categories, where the terms «animation» and «media literacy» are clearly defined and the essence of these categories is explained. Theoretical justification for the methodological model of the media literacy of students with the use of animation technologies developed by us. Formed methodical system of forms and techniques that contribute to the effective organization of media education classes and the formation of media literacy for students. Developed criteria and indicators that determine the levels of media literacy for students as a result of the use of animation technologies. Interrelation of the theory and practice of formation of media literacy of students with application of animation technologies.

      Item Type: Thesis (PhD)
      Additional Information: Проблема формирования медиаграмотности студентов с применением анимационных технологий в педагогическом вузе. The problem of forming the media literacy of students with application of animation technologies in the pedagogical higher education institutes.
      Uncontrolled Keywords: Мурадян Акоб Самвелович, Muradyan Hakob
      Subjects: Pedagogy
      Divisions: UNSPECIFIED
      Depositing User: NLA Circ. Dpt.
      Date Deposited: 29 Aug 2018 14:12
      Last Modified: 29 Aug 2018 14:12
      URI: http://etd.asj-oa.am/id/eprint/7570

      Actions (login required)

      View Item